baby-shoes_color
LOGO2_L (2)
moon-684130

Babyers søvn

Søvn, søvn, søvn

Som forælder til en grædende og urolig baby, så fylder tankerne om søvn som oftest rigtig meget. Hvornår får jeg mon et par timers søvn uden afbrydelser? Hvordan får jeg min baby til at sove længst muligt?

Babyers søvn bliver som udgangspunkt forstyrret af sult/tørst, fysiske gener, høje lyde eller utryghed. Alle babyer og familier er forskellige, og det er rigtig svært at rådgive om søvn uden at kende lige præcis din baby, jeres rutiner og jeres hjem. Men vi vil i dette afsnit give jer vores bedste råd til at give din baby den tryghed, som skal til for at sove så trygt og længe som muligt.

Hvis I oplever at have massive problemer med at få jeres baby til at sove, så vil vi anbefale, at I tager til læge og får undersøgt, at din baby ikke har øreproblemer, ondt nogle steder i kroppen eller andre fysiske gener. Refluks (eller silent refluks) kan også være på spil. Læs mere om refluks under 'Anden kolikinspiration'.

Hvis du har sikret dig, at din baby ikke har fysiske gener, som spiller ind, så kan din babys søvn blot være blevet forstyrret tilpas længe til, at han/hun nu tror, at powernapping er normalen. Derfor anbefaler vi at kigge på følgende ting.

Udvælg gerne et par ting, som du vil afprøve først, så du ikke ændrer for mange rutiner og metoder på én gang. Det vil gøre det nemmere for dig at vurdere, om tiltagene har haft en positiv effekt. Afprøv hver ændring i minimum en uge, før du vurderer endeligt, om det har haft en effekt.

 

Hvor sover din baby?

Sover din baby inde eller ude? Vores erfaring er, at det for nogle babyer kan gøre en forskel at blive rykket ind i trygge omgivelser i egen seng om dagen. Vi har en formodning om, at det drejer sig om trygge omgivelser, mørke og færre lyde.

 

Sover din baby det samme sted hver gang? Vi oplever, at kolikbabyer har et ekstra stort behov for genkendelighed - særligt når der er meget uro og gråd i hjemmet. Prøv at minimér antallet af sovepladser - og måske antallet af overnatninger uden for hjemmet.

Afprøv også, om der er for lydt i nogle rum frem for andre, og måske foretrækker din baby en bestemt lift eller seng at sove i. Nogle har også held med at have barnevognen i soveværelset til at sove i om natten, fordi babyerne føler sig tryggere i mindre miljøer (som minder dem om din livmoder).

 

Kan din baby kun sove, hvis han/hun bliver trillet rundt i barnevogn eller vugget i søvn? Det kan være en rigtig fin metodik i en periode, hvor intet andet virker, men på et tidspunkt skal I trappe ud, da din baby vil insistere på at den vuggende/trillende tilstand varer ved under hele søvnen. Mange babyer vil derfor vågne efter 20-45 minutter og have svært ved at sove videre (powernapping).

 

Køb mørklægningsgardiner til dit soveværelse og din babys værelse, så du sikrer mørke selv i de lysere måneder. Du vil vænne din baby til, at mørke betyder nat. Og forhåbentligt på et tidspunkt vil din baby også afkode, at nat betyder søvn.

 

Vil din baby kun sove på dig om dagen? Lad ham/hende sove på dig så meget, som du orker. Det er som oftest et udtryk for et stort behov for tryghed, og det er godt givet ud i forhold til at skabe et tæt bånd mellem jer og sikre god nattesøvn, hvor der er mere behov for, at I sover adskilt. Men lad det ikke være på bekostning af din egen søvn, så sørg for at ligge i en behagelig stilling. Du kan også sætte din baby i en vikle, så du kan bære ham/hende rundt, mens du går.

 

Du kan afprøve kugledyne eller kædedyne, hvis din baby er meget urolig. Dynerne giver en anden tyngde, end de almindelige dyner og kan føles som at få et blidt kram under søvnen. De er relativt dyre fra ny, men du kan være heldig at låne én hos din sundhedsplejerske eller købe én brugt, som er billigere.

Om slyngevuggen

Mange (kolik)forældre har rigtig god glæde af at bruge en slyngevugge. De vuggende bevægelser får mange babyer til at slappe af, og slyngevuggen er samtidig opbygget som en lille hule, hvor mange finder stor tryghed. For forældre kan slyngevuggen give god aflastning i forhold til at stå at vugge babyen i søvn, gå ture med barnevogn eller gå med baby på armen. For nogle babyer kan det også give en tryghed at sove i det samme miljø både i løbet af dagen og natten.  Slyngevuggen kan nemt hænges op i soveværelset for dermed at støtte op om at afprøve, om det kan gøre en forskel. Nogle forældre til refluks-babyer kan også opleve, at slyngevugge kan gøre en forskel, fordi babyens hoved bliver hævet automatisk.

 

Hvis ikke slyngevuggen skulle være et hjælpsomt virkemiddel for dig, så skal du vide, at de fleste butikker tager dem retur, hvis ikke de virker (der er ’søvngaranti’ på dem) og hvis ikke du orker det, så kan de nemt sælges på nettet (DBA f.eks.), fordi der er rigtig mange forældre, som ønsker at afprøve dem.

 

For nogle baby kan det også give en tryghed at sove i det samme miljø både i løbet af dagen og natten.

Om slyngevuggen

Mange (kolik)forældre har rigtig god glæde af at bruge en slyngevugge. De vuggende bevægelser får mange babyer til at slappe af, og slyngevuggen er samtidig opbygget som en lille hule, hvor mange finder stor tryghed. For forældre kan slyngevuggen give god aflastning i forhold til at stå at vugge babyen i søvn, gå ture med barnevogn eller gå med baby på armen. For nogle babyer kan det også give en tryghed at sove i det samme miljø både i løbet af dagen og natten.  Slyngevuggen kan nemt hænges op i soveværelset for dermed at støtte op om at afprøve, om det kan gøre en forskel. Nogle forældre til refluks-babyer kan også opleve, at slyngevugge kan gøre en forskel, fordi babyens hoved bliver hævet automatisk.

 

Hvis ikke slyngevuggen skulle være et hjælpsomt virkemiddel for dig, så skal du vide, at de fleste butikker tager dem retur, hvis ikke de virker (der er ’søvngaranti’ på dem) og hvis ikke du orker det, så kan de nemt sælges på nettet (DBA f.eks.), fordi der er rigtig mange forældre, som ønsker at afprøve dem.

For nogle baby kan det også give en tryghed at sove i det samme miljø både i løbet af dagen og natten.

Hvornår sover din baby? 

Du har haft en hård opstart, din krop og dit sind er i uro, og indførelse af rutiner er en nem måde at få ro på en ellers urolig og grådfyldt hverdag. Ro og genkendelighed er et grundbehov hos børn de første mange år, fordi de bruger rigtig meget af deres energi på at lære dig og alle de andre ressourcepersoner at kende – samtidig med at jeres hjem og verden udenfor er skræmmende. Hvis din baby oven i købet er belastet af ubehag i kroppen og som oftest den medfølgende søvnmangel, så er der ekstra meget behov for at sortere de unødvendige ting fra i forhold til at bruge energien rigtigt.

For din baby er rutinerne vigtige hele dagen. Her et par eksempler på, hvordan man kan få indlagt nogle gode rutiner.

 

Søvn

Helt i starten giver det ikke så meget mening at indføre søvnrutiner for din baby, men efter kortere vil du opdage, at din baby kan være vågen cirka samme antal timer, førend trætheden sætter ind. Du kan naturligvis ikke altid regne med det på klokkeslettet, men i en familie med kolikbaby kan det give en stor ro at planlægge lidt ud fra, hvornår din baby bliver træt og være på forkant med at gøre klar til at både du og din baby kan sove.

Du kan afprøve, om det gør en forskel at lave forberedelsen på samme måde hver gang, så du indirekte forbereder din baby på at skulle sove. Det er vigtigt, at din baby er mæt, når du lægger ham/hende til at sove.

Eks. på rækkefølge:

  • Pusling og bleskift, hvor du synger en bestemt sang
  • Du lægger din baby trygt på legetæppet, mens du gør seng/barnevogn klar
  • I går ind i et mørkt rum, og du sidder og vugger din baby
  • Du aer din baby på kinden og synger måske et lille vers mere
  • Din baby bliver lagt med den faste nusseklud/bamse
  • Du putter dynen omkring din baby
  • Du læner dig ind over seng/barnevogn for at give den sidste tryghed, inden øjnene (forhåbentligt) klapper i.
  • Du vugger måske din baby blidt eller nynner lidt, men prøv at se, om du kan lade være med at være aktivt vuggende eller syngende, når din baby klapper øjnene i

Vær varsom med at lave for langt og krævende en seance, for hvis din baby først lærer at nyde denne lille rutine, så er det fornuftigt at gøre det på fast basis.

 

Aktiviteter

I de ekstra urolige og grådfyldte perioder (som kan vare måneder, uger eller dage) anbefaler vi at minimere antallet af aktiviteter og fokusere på en forudsigelig og rolig hverdag for din baby. Det skal naturligvis være med respekt for dine behov også, men vi ser ofte babyer, som har brug for at forældrene i en periode stopper helt med aktiviteter ude af huset (ud over de absolut nødvendige). Når I ovre på den anden side, så kan I genoptage babysvømning, cafébesøg og mødregruppe igen.

 

 

 

Mad:

Madrutiner kan give en helt fantastisk ro på dagen for dig og baby. Der går ofte et par måneder, før det kan lade sig gøre at få en helt fast rutine, for i starten skal der være plads til fleksibilitet i behov. Når I er klar til at introducere en madrutine, kan det kræve, at man nogle gange lige ’trækker den lidt’ – og andre gange har din baby bare brug for mad NU, og så skal du selvfølgelig ikke nægte din baby mad. Men som udgangspunkt giver det en tryghed for både din baby og dig, hvis du kender måltidernes tidspunkter og mængder.

 

Babyer med kolik kan forvirre sine forældre til at tro, at han/hun er sultent hele tiden. De kan forveksle ubehag i maven med sult og dermed komme til at spise for mange små måltider. Det skaber uro for både moren og babyen. Dels så har din baby behov for at mærke, at der er noget, som hedder ’måltider’ – og dels så har du brug for ikke at give/lave mad hele tiden. Overspisning kan også resultere i, at du bliver forvirret omkring, hvorvidt din baby lider af refluks eller overspisning, fordi der kommer en del mad op igen. Men uanset hvad, så vil en stærk rutine understøtte både din babys og dit behov for at få overblik og ro omkring måltiderne.

 

Hygge og leg:

Hvad er hyggeligt for jer at lave sammen? Hvornår er der mest overskud til at få de positive oplevelser sammen? Udpeg 1-2 tidspunkter på dagen, hvor du optimerer chancerne for at få en hyggelig stund med lidt leg, som kan være mere eller mindre udfordrende alt afhængig af dagsformen. Det giver jer begge en tro på, at dagen også giver nogle positive oplevelser, selvom I begge er trætte og måske lidt triste over de udfordringer, som I sammen står i.

Sæt ikke barren for højt for dig selv og din baby. De positive momenter er måske kortvarige i en kolikperiode, men de er fuldstændigt afgørende for jeres samspil og den positive spiral, som I er på vej ind i sammen. Alt er faser for din baby, og du vil opleve perioder, hvor der er flere smil end andre.

Der er selvfølgelig forskel på, hvor gammelt din baby er, og for de helt små kan det være svært at indføre faste rutiner. Men der går ikke mange måneder, førend du kan indføre en rutine, hvor din baby f.eks. får mad kl.5.30, 9.30, 13.30, 15.30, 18.30, 22.30, 2.30. Dette er blot et eksempel på en madrutine, hvor babyen er lidt mere sulten om eftermiddagen, hvor trætheden begynder at melde sig.

Hvornår sover din baby? 

Du har haft en hård opstart, din krop og dit sind er i uro, og indførelse af rutiner er en nem måde at få ro på en ellers urolig og grådfyldt hverdag. Ro og genkendelighed er et grundbehov hos børn de første mange år, fordi de bruger rigtig meget af deres energi på at lære dig og alle de andre ressourcepersoner at kende – samtidig med at jeres hjem og verden udenfor er skræmmende. Hvis din baby oven i købet er belastet af ubehag i kroppen og som oftest den medfølgende søvnmangel, så er der ekstra meget behov for at sortere de unødvendige ting fra i forhold til at bruge energien rigtigt.

For din baby er rutinerne vigtige hele dagen. Her et par eksempler på, hvordan man kan få indlagt nogle gode rutiner.

 

Søvn

Helt i starten giver det ikke så meget mening at indføre søvnrutiner for din baby, men efter kortere vil du opdage, at din baby kan være vågen cirka samme antal timer, førend trætheden sætter ind. Du kan naturligvis ikke altid regne med det på klokkeslettet, men i en familie med kolikbaby kan det give en stor ro at planlægge lidt ud fra, hvornår din baby bliver træt og være på forkant med at gøre klar til at både du og din baby kan sove.

Du kan afprøve, om det gør en forskel at lave forberedelsen på samme måde hver gang, så du indirekte forbereder din baby på at skulle sove.

Eks. på rækkefølge:

  • Pusling og bleskift, hvor du synger en bestemt sang
  • Du lægger din baby trygt på legetæppet, mens du gør seng/barnevogn klar
  • I går ind i et mørkt rum, og du sidder og vugger din baby
  • Du aer din baby på kinden og synger måske et lille vers mere
  • Din baby bliver lagt med den faste nusseklud/bamse
  • Du putter dynen omkring din baby
  • Du læner dig ind over seng/barnevogn for at give den sidste tryghed, inden øjnene (forhåbentligt) klapper i.
  • Du vugger måske din baby blidt eller nynner lidt, men prøv at se, om du kan lade være med at være aktivt vuggende eller syngende, når din baby klapper øjnene i

Vær varsom med at lave for langt og krævende en seance, for hvis din baby først lærer at nyde denne lille rutine, så er det fornuftigt at gøre det på fast basis.

 

Aktiviteter

I de ekstra urolige og grådfyldte perioder (som kan vare måneder, uger eller dage) anbefaler vi at minimere antallet af aktiviteter og fokusere på en forudsigelig og rolig hverdag for din baby. Det skal naturligvis være med respekt for dine behov også, men vi ser ofte babyer, som har brug for at forældrene i en periode stopper helt med aktiviteter ude af huset (ud over de absolut nødvendige). Når I ovre på den anden side, så kan I genoptage babysvømning, cafébesøg og mødregruppe igen.

 

Mad:

Madrutiner kan give en helt fantastisk ro på dagen for dig og baby. Der går ofte et par måneder, før det kan lade sig gøre at få en helt fast rutine, for i starten skal der være plads til fleksibilitet i behov. Når I er klar til at introducere en madrutine, kan det kræve, at man nogle gange lige ’trækker den lidt’ – og andre gange har din baby bare brug for mad NU, og så skal du selvfølgelig ikke nægte din baby mad. Men som udgangspunkt giver det en tryghed for både din baby og dig, hvis du kender måltidernes tidspunkter og mængder.

 

Babyer med kolik kan forvirre sine forældre til at tro, at han/hun er sultent hele tiden. De kan forveksle ubehag i maven med sult og dermed komme til at spise for mange små måltider. Det skaber uro for både moren og babyen. Dels så har din baby behov for at mærke, at der er noget, som hedder ’måltider’ – og dels så har du brug for ikke at give/lave mad hele tiden. Overspisning kan også resultere i, at du bliver forvirret omkring, hvorvidt din baby lider af refluks eller overspisning, fordi der kommer en del mad op igen. Men uanset hvad, så vil en stærk rutine understøtte både din babys og dit behov for at få overblik og ro omkring måltiderne.

 

Hygge og leg:

Hvad er hyggeligt for jer at lave sammen? Hvornår er der mest overskud til at få de positive oplevelser sammen? Udpeg 1-2 tidspunkter på dagen, hvor du optimerer chancerne for at få en hyggelig stund med lidt leg, som kan være mere eller mindre udfordrende alt afhængig af dagsformen. Det giver jer begge en tro på, at dagen også giver nogle positive oplevelser, selvom I begge er trætte og måske lidt triste over de udfordringer, som I sammen står i.

Sæt ikke barren for højt for dig selv og din baby. De positive momenter er måske kortvarige i en kolikperiode, men de er fuldstændigt afgørende for jeres samspil og den positive spiral, som I er på vej ind i sammen. Alt er faser for din baby, og du vil opleve perioder, hvor der er flere smil end andre.

Der er selvfølgelig forskel på, hvor gammelt din baby er, og for de helt små kan det være svært at indføre faste rutiner. Men der går ikke mange måneder, førend du kan indføre en rutine, hvor din baby f.eks. får mad kl.5.30, 9.30, 13.30, 15.30, 18.30, 22.30, 2.30. Dette er blot et eksempel på en madrutine, hvor babyen er lidt mere sulten om eftermiddagen, hvor trætheden begynder at melde sig.

For nogle baby kan det også give en tryghed at sove i det samme miljø både i løbet af dagen og natten.


 

Forside |Alt om kolikLær TaktikkenBlog | Køb onlineforløb | Om os |Mit univers |

 

Copyright  2018 KolikTAKTIK