baby-shoes_color
LOGO2_L (2)
moon-684130

Få søvn og ro

I vores undersøgelse af 130 kolikmødres oplevelse af kolikforløbet er den overordnede oplevelse, at kolik primært spiller ind i 7 forskellige temaer, som også lægger fundamentet for vores 7 ugers onlineforløb.

Her får du en gennemgang af temaerne inklusiv den data, som temaerne baserer sig på.

Søvn

Kolik er defineret som mange timers gråd og uro i løbet af en dag og uge – og nogle kolikbabyer også utilpas i deres krop af forskellige årsager. Gråd og uro leder ofte til dårlig søvnkvalitet hos babyerne. Nogle sover dårligt om natten, nogle om dagen og rigtig mange sover dårligt både dag og nat. Med dårlig søvnkvalitet mener vi, at opvågningerne er hyppige og grådfyldte.

Når babyerne sover dårligt, så sover forældrene også dårligt. Nogle kolikforældre sover oven i købet også dårligt de nætter, hvor deres babyer har en rolig nat, fordi forældrenes kroppe ikke kan finde ro efter en dag fyldt med frustrationer, gråd og uro. Voksne skal helst have en del timers søvn i træk for at være den bedste version af sig selv.

Søvnen er en grundlæggende faktor for at fungere som menneske. Der er en årsag til, at man bruger søvn som tortur i krig til at få sandheder ud af sine fanger. Uden søvn sorterer din krop simpelthen nogle grundlæggende mekanismer fra for at spare på energien.

I kampen for at få optimeret antallet af timer med søvn, så kan det være godt at kende lidt til, hvad der rent faktisk sker om natten – og hvad du dermed går glip af, hvis ikke du får sovet.

Du kan f.eks. opleve disse ting, hvis du mangler søvn

  • At du mister dit gode humør og smil, da du ikke får bearbejdet dine indtryk om natten
  • At du mister dit overblik og hukommelse
  • At du mister din evne til at konsekvensvurdere og tænke langsigtet
  • At du mister din appetitregulering, da kroppen tror, at du er i overlevelsestilstand og skal have en masse energi til at komme igennem det
  • At du mister muskelmasse og fysisk energi, fordi din krop ikke kan opbygge og regenerere sig selv i løbet af natten og dermed er nødt til at spare på kræfterne for at overleve
  • At du bevæger dig langsommere, tænker langsommere, taler langsommere og humøret er ofte i bund – særligt uden udsigt til næste fulde nats søvn.

Med andre ord, mangel på søvn er ikke bare ’træls’ – søvn kan invalidere din hverdag – og du bliver transformeret til en hel anden version af dig end til førhen. Det kan være rigtig svært at håndtere, hvis du ikke har stået i så massiv søvnunderskud før.

Manglende søvn hos din baby
Babyer sover per definition i kortere intervaller og skal have mad i løbet af aftenen og natten. Nogle kolikbabyer vågner hver 30-40 minut hele døgnet rundt og kræver derfor rigtig meget opmærksomhed og hjælp for at kunne sove.
Nogle kolikbabyer er ekstra sensitive overfor lyd, lyd og stemninger i hjemmet og kan derfor vågne af ingenting. Andre vågner uforklarligt med store skrig og er helt utrøstelige.

Når din baby sover for lidt, kan du opleve følgende:
Sløvhed
Oversensitivitet ved berøring, lyd, stemning eller selv små ændringer i hverdagen

Mere gråd
Vil ikke lave øvelser (f.eks. ligge på maven eller rulle)
Vil være hos sine forældre (evt. kun moderen) og dermed ikke i favn hos andre, i badet eller i barnevognen

Måske tænker du, at du allerede har helt styr på, hvor meget søvnen påvirker din baby og dig. Og til det svarer vi, at vi blot vil sikre os, at du også til enhver tid prioriterer din søvn allerhøjest, fordi det er ét af dine vigtigste redskaber til at holde jer stærke sammen! Det er vejen til den positive spiral: at få taget gode og langsigtede beslutninger omkring din søvn. Det betyder højst sandsynligt også, at der er nogle andre ting, som skal nedprioriteres i denne periode.

Kolikstatistik:
57,7 % af vores 130 kolikmødre har angivet, at deres baby hverken sov sammenhængende dag eller nat
Under 5 % angiver, at deres baby sov godt både dag og nat på trods af kolik
77,7 % angiver, at de som kolikforælder hverken sov sammenhængende dag eller nat
Under 5 % angiver, at de sov fint under kolikforløbet

 

Vi ser rigtig ofte, at babyernes trygge søvn bliver hjulpet på vej af en tryg søvn hos dig. Det kræver en stærk metode for at dig og din krop til at falde i en dyb søvn, fordi dit alarmberedskab med al sandsynlighed er på det maksimale niveau for at komme igennem denne hårde periode.

I vores onlineforløb får du serveret alle redskaberne og bliver guidet nænsomt gennem træning af øvelserne.

Stress

At forandringer per definition skaber stresstilstand i krop og sind er velkendt og værd at huske på, når du står med en lille skrigende baby på armen. Du ved ikke, hvad der er galt, og hvor længe det varer – og det skaber en permanent stresstilstand, uanset hvor robust du er. Graviditet og fødsel er i sig selv for mange forældre en ny oplevelse.

Når man rent lægefagligt taler om stress, så defineres det som “…et særligt forhold mellem personen og omgivelserne, som opfattes som en belastning af personen eller som overstiger hans eller hendes ressourcer og truer hans eller hendes velbefindende “. Alle, som har en kolikbaby kan skrive under på, at ressourcerne simpelthen ikke er tilstrækkelige til at værne døgnet rundt om sin lille baby. De fleste kolikforældre strækker sig i det uendelige for at imødekomme deres babyers behov, men det har omkostninger for forældrene, som må tilsidesætte egne behov.
Tegn på stress kan være mange, og de lægger sig tæt op af tegn på søvnmangel, da det også er en stresstilstand for kroppen. Her er nogle af de symptomer, som du skal lægge mærke til:

  • Søvnproblemer (både svært ved at falde i søvn og mange opvågninger)
  • Trykken for brystet eller hurtig, uregelmæssig vejrtrækning
  • Summen eller hyletone for ørerne
  • Hovedpine, mavepine eller eksem
  • Svækket immunforsvar
  • Nedtrykthed og let til tårer
  • Forvirring, osteklokketilstand og koncentrationsbesvær
  • Hukommelsesudfordringer
  • Overspisning eller underspisning
  • Angst
  • Manglende humoristisk sans og irritabilitet

Du skal ikke være nervøs, hvis du kan genkende alle symptomerne. Det er helt normalt som kolikforælder, og du vil komme ud på den anden side igen. Men hvis du kan genkende nogle af symptomerne, så er det i hvert fald vigtigt, at du tager det seriøst og er opmærksom på at minimere de faktorer, som kan forværre det.

Selvom du måske har fået første barn og først har fået kolik med andet barn, så er der stadig en masse nye ting at forholde sig til med to børn at tage hånd om. Når kolik kommer oveni, er det svært at undgå stress i en eller anden form – særligt kombineret med for lidt søvn.

For mange kan det kan også være stressfyldt, at deres barsel måske ikke lever op til de forhåbninger eller forventninger, man havde gjort sig forinden. Alle ved, at nybagte forældre ikke får så meget søvn og må tilsidesætte dem selv i en periode. Men med kolik som ekstra faktor, så er opgaven endnu større. For mange, er det også en stor sorg, at der ikke er overskud til at være så meget ude med veninder eller mødregruppen under barslen, og det kan være stressende i sig selv at være hende/ham, som siger fra. Nogle får en baby, som ikke kan lide at være i barnevognen, og derfor kan du ikke komme ud at gå lange ture, og andre får en baby som ikke vil spise, gylper meget (refluks), eller som rent faktisk viser sig at være alvorligt syg. Alt dette (og mange andre variationer af udfordringer) skaber en frustration og en sorg, som kan være svær at rumme.

Sidst men ikke mindst, så bebrejder mange kolikforældre dem selv, at de ikke kan finde svar, ikke kan løse udfordringen for deres baby, og de frygter, at det vil påvirke deres babyer og deres eget liv på længere sigt. Men der er intet belæg for at tro, at forældre til kolikbabyer har grund til selvbebrejdelse. Tværtimod. De familier vi har mødt, har brugt al energi, kreativitet og ofte også mange penge på at løse udfordringen.

Alt ovenstående ledsaget af babygråd og mangel på søvn leder helt naturligt til stress og ubehag for alle parter. I en stresset periode er der behov for egenomsorg. Udfordringen består i, at det vil være den periode i dit liv, hvor der er allermindst tid til at tage dig godt af dig selv. Det er et rigtig hårdt dilemma at stå i, men du skal vide, at den positive spiral starter med dig som mor eller far for din baby. Når din baby er helt lille, ser han/hun sig nemlig som en del af dig – og vekselvirkningen af energi mellem jer er helt ufattelig stærk. Dermed ikke forstået, at du kan fjerne din babys ubehag og alle de faktorer, som leder til gråd og uro, men du kan påvirke stemningen, humøret og energien hjemme hos jer ved blandt andet at være så lidt stresset som muligt under kolikforløbet.

Kolikstatistik:
Én af vores tidligere kolikmødre beskriver det hårdeste under kolikperioden på denne måde:

At jeg ikke kunne trøste mit barn med mavesmerter. At jeg selv var syg i 4 måneder. At jeg troede det var min skyld, for det var mit første barn.

En anden beskriver det på denne måde:

Jeg kunne ikke trøste mit barn og følte mig som en fiasko. Jeg troede ikke hun kunne li mig. I mine mørkeste stunder troede jeg, at det var min skyld.

info@koliktaktik.dk

 

 

 


 

Forside Alt om kolik Lær TaktikkenBlog | Køb onlineforløb | Om os | Mit univers

 

Copyright  2018 KolikTAKTIK